5 sposobów na PMS

< WRÓĆ

Pewnego wieczoru wracam do mieszkania i słyszę relaksacyjną muzykę dobiegającą z pokoju siostry. Wchodzę do jej azylu, panuje tam półmrok – jedynie świeczki ustawione wokół dywanu oświetlają jej sylwetkę. Siedzi po turecku z zamkniętymi oczami, poddana medytacji. Ubrana jest w wygodne, ale stylowe dresy, nie ma skarpetek, a uwagę przyciągają intensywnie żółte paznokcie u nóg – zorganizowała wieczór dla siebie jako remedium na PMS.

Zmiany nastroju i płaczliwość, bóle piersi, brzucha czy w okolicy krzyżowej, spadek koncentracji i zmęczenie – to właśnie objawy PMS (Premenstrual Syndrom), tak zwanego Zespołu Napięcia Przedmiesiączkowego (ZNP). Doświadcza go 80% kobiet, z czego 10 % pań odczuwa tak silne dolegliwości, że nie jest w stanie funkcjonować. Skąd się bierze PMS? Z zaburzeń pracy hormonów – związane jest to z drugą fazą cyklu, kiesy spada poziom estrogenów, a zwiększa ilość progesteronu, który odpowiada znaczną część dolegliwości związanych z ZNP.

Czy jest na nie sposób? Nie da się całkowicie zniwelować symptomów PMS, ale można je łagodzić. Oto kilka naszych propozycji, jak radzić sobie z zespołem napięcia przedmiesiączkowego:

1.Zadbaj o odpowiednią dietę

W sytuacjach stresujących najgorsze będzie sięgnięcie po kubełek lodów czekoladowych czy też wypicie kilku kieliszków wina – ono Cię nie rozluźni, tylko sprawi, że poczujesz się gorzej. W drugiej połowie cyklu ogranicz picie kawy, alkoholu czy napojów typu coca-cola. Także niekorzystny wpływ na Twój organizm ma spożywanie cukru czy soli. W Twoim menu powinna znaleźć się większa ilość warzyw, owoców, orzechów, produktów pełnoziarnistych oraz tych bogatych w białko. Doskonałym sprzymierzeńcem w trakcie trudnych dni będzie dla Ciebie siemię lniane, które reguluje hormony. Zadbaj też, aby Twój jadłospis zawierał naturalne środki moczopędne takie jak: natka pietruszki czy rzeżucha. Zamień tłuszcz zwierzęcy na roślinny oraz zwiększ ilość kwasów omega-3 w diecie, które działają przeciwzapalnie. Znajdują się one przede wszystkim w rybach morskich, oliwie z oliwek czy migdałach.

2.Bądź aktywna

Czujesz się zmęczona, nie masz energii i ochoty na ćwiczenia? Przełam się, bo właśnie teraz zumba, joga czy bieganie mogą Ci najbardziej pomóc. Aktywność fizyczna to najlepsze lekarstwo na PMS – przyczynia się do rozładowania napięcia i rozluźnienia. Podczas wysiłku organizm wydziela endorfiny, czyli nasze naturalne regulatory nastroju poprawiające samopoczucie. Wybieraj dyscypliny, które sprawiają Ci przyjemność – taniec, siłownia, spacery – ważne, żeby wysiłek był dostosowany do Twoich możliwości i upodobań. Sprawdzą się też ćwiczenia gimnastyczne, zwłaszcza te rozciągające mięśnie.

3.Sięgnij po zioła i witaminy

Stosuj zioła w różnej postaci – pomogą Ci one w łagodzeniu napięcia, a także zmniejszą ból. Pij melisę, która działa uspokajająco oraz miętę, która pomaga na problemy z brzuchem. Napary i kąpiele z rumianku także przyniosą Ci ulgę. Sięgnij po niepokalanek mnisi – roślinę zmniejszającą wydzielanie hormonu produkowanego w przysadce mózgowej (prolaktyny), który możesz winić m.in. za bóle głowy, problemy ze snem, czy obrzęk piersi. Zażywaj magnez, którego poziom w organizmie przed miesiączką znacznie spada. Bierz witaminy: B6 (łagodzi obrzęk piersi), A oraz D (zmniejszają przetłuszczanie się skóry i włosów) oraz C (zwiększa odporność).

4.Zadbaj o siebie

PMS zwykle daje Ci wiele powodów do niezadowolenia – bezsenność, zmienne nastroje, a także obniżona samoocena, związana np. z gorszą cerą, przetłuszczonymi włosami – hormony sprawiają, że dostrzegasz mankamenty swojej urody. Znajdź czas tylko dla siebie i wycisz się. Nie podejmuj ważnych decyzji, a nieprzyjemne sprawy zostaw na pierwszą połowę cyklu. Wysypiaj się dobrze – 8 godzin snu to minimum. Zorganizuj sobie domowe SPA – maseczka oczyszczająca, peeling całego ciała, długa kąpiel z aromatycznymi olejkami. Ważne, żebyś mogła się zrelaksować – niezależnie od tego, czy pójdziesz na masaż, czy poddasz się w domu medytacji. Zapal świeczki, włącz uspakajającą muzykę i wykonaj ćwiczenia oddechowe. Zadbaj o swoje ręce i stopy – pomaluj paznokcie na intensywny kolor – może poprawić Ci to nastrój.

5.Zastosuj balsam do ciała Cudo

Cudo został stworzony z myślą o Tobie, aby redukować przykre dolegliwości związane z PMS. To pierwszy w Polsce, naturalny balsam kobiecy zawierający CBD (kannabidiole) pochodzenia roślinnego. Ta nowatorska mieszanka naturalnego pochodzenia olejków oraz składników aktywnych korzystnie wpływa na zdrowie i samopoczucie – dzięki zastosowaniu oleju z nasion konopi, zawierającego naturalne źródło CBD, w połączeniu z olejkami eterycznymi, olejem z JOJOBA, olejem kokosowym oraz bergamotkowym, działa on kojąco i rozluźniająco na skurcze macicy. Składniki aktywne balsamu posiadają także korzystny wpływ na łagodzenie dolegliwości w okolicach brzucha, pleców czy barków występujących podczas menstruacji. Możesz go wcierać we wszystkie miejsca dotknięte uciążliwymi skutkami bolesnych miesiączek, a także stosować, jeśli skóra wymaga skutecznej regeneracji i pielęgnacji.

Jeśli ból jest duży i nieustępliwy, idź się przebadać. Mogą to być objawy zupełnie niezwiązane z PMS. Nie zamęczaj się, nie ma sensu cierpieć – Twoje zdrowie jest najważniejsze.

Eliza Żeleźniak

< WRÓĆ