Fazy cyklu miesiączkowego – jak reaguje na nie Twój organizm

< WRÓĆ

2007 rok. Sierpień. Miałam wtedy 10 lat. Jechaliśmy wraz z rodzicami i siostrą na Węgry. Po kilkunastu godzinach jazdy poczułam, że potrzebuję do toalety. Poprosiłam tatę, żeby zatrzymał się po raz kolejny na stacji benzynowej. W łazience zobaczyłam krew na moich majtkach. Byłam przerażona i zdziwiona. Wtedy przypomniałam sobie, jak kilka miesięcy wcześniej mama tłumaczyła mi znaczenie reklamy podpasek „Always”. Wyszłam z łazienki i powiedziałam mamie, co zauważyłam. Pomogła mi uporać się z nową sytuacją. Byłam rozdarta pomiędzy uczuciem dumy ze stawania się kobietą, a uciążliwością, jaką był brak możliwości kąpieli w Balatonie przez kilka najbliższych dni. Zapewne też pamiętasz ten szczególny dzień, kiedy po raz pierwszy przyjechała do ciebie ciotka, nastąpił wylew morza czerwonego czy spotkanie z krwawą Mary – niezależnie jak nazywasz okres oraz czy dostałaś go w wieku 10 czy 16 lat – od tego momentu cykl miesiączkowy zaczął regulować Twój organizm.

Kiedy dojrzewasz, Twój organizm zaczyna wytwarzać nowy zestaw hormonów – to właśnie zmiana ich poziomu wpływa na serię naturalnych procesów, przez które, co miesiąc, przechodzi Twoje ciało. Cykl miesiączkowy trwa od 23 dni do 35 dni, nie zawsze jest regularny. Wpływa on nie tylko na ciało, ale także na uczucia. W organizmie zachodzą zmiany, które zależą od czterech poszczególnych faz cyklu. Zrozumienie ich może pozytywnie wpłynąć na Twoje zdrowie menstruacyjne. Świadomość procesów zachodzących w ciele, da Ci możliwość odpowiedniego wykorzystania atutów każdego z etapów cyklu miesiączkowego, a także może poprawić Twoje samopoczucie czy życie seksualne.

Jakie są fazy i jak to działa?

1. Faza miesiączkowa – Menstruacja

Pierwszy dzień okresu rozpoczyna pierwszą fazę cyklu miesiączkowego. Krwawienie jest spowodowane złuszczaniem się nabrzmiałej i rozrośniętej w ostatniej fazie cyklu (fazie lutealnej), błony śluzowej macicy (endometrium). Powodem, dla którego możesz odczuwać skurcze menstruacyjne podczas pierwszych dni twoich miesiączek, jest to, że podszewka macicy rozkłada się i zrzuca. Miesiączka trwa zwykle od 3 do 5 dni, choć zdarzają się trwające od 2 do 7 dni.

Jak pierwsza faza na Ciebie wpływa?

Zwykle nadejście miesiączki rozładowuje napięcie przedmiesiączkowe, kończy się wtedy PMS. Objawy, takie jak zwiększona drażliwość, huśtawka nastrojów i zwiększona wrażliwość piersi powoli wraz z kolejnymi dniami krwawienia ustępują. Możesz odczuwać spadek energii – będzie ona na najniższym poziomie z całego cyklu. To czas, kiedy możesz czuć się zamknięta w sobie, introwertyczna, pragniesz odpocząć i oderwać się od codziennych obowiązków, a nawet wziąć urlop. Nie zawsze jest to możliwe, ale znalezienie choć odrobiny spokoju może być dla Ciebie zbawienne – czasem wystarczy krótki spacer, drzemka w ciągu dnia, położenie się na łóżku i słuchanie muzyki. To czas na spotkania z samą sobą – wszelkie wyjścia towarzyskie nie są wskazane w tej fazie. Wielkie imprezy, plany czy randki z nowopoznanymi osobami zostaw na inne etapy cyklu. Bardzo potrzebny jest Ci spokój ducha. Możesz w formie pamiętnika zapisywać myśli i refleksje dotyczące minionego miesiąca. Łatwiej będzie Ci się zastanowić, nad tym, co się wydarzyło do tej pory, a także obrać nowe cele czy skorygować te, które postawiłaś sobie już wcześniej. Możesz się zrelaksować i wziąć gorącą kąpiel. Pamiętaj także, żeby się wysypiać.

2. Faza folikularna (pęcherzykowa)

Kolejnego dnia po zakończeniu miesiączki Twoje ciało zaczyna przygotowywać się do owulacji. Twoje jajniki stymulowane są przez hormon folikulotropowym (FSH). Pobudzane do dojrzewania są pęcherzyki Graffa, obecne w jajniku od urodzenia. Wytwarzany jest estrogen, powodujący namnażanie się i wzrost komórek macicy. Ten hormon wpływa także na produkcję charakterystycznego śluzu w szyjce macicy.

Jak druga faza wpływa na Ciebie?

Wzrost poziomu estrogenów i testosteronu powodują, że zaczynasz mieć lepszy nastrój oraz więcej energii. Ta faza wpływa także korzystnie na Twoje zdolności mózgowe – jesteś pewniejsza siebie i gotowa na podjęcie większego ryzyka. To dobry czas na rozpoczęcie nowych działań, projektów, biznesowych planów oraz podejmowanie ważnych decyzji. Jeśli chcesz dołączyć do nowej grupy albo podzielić się w pracy swoimi spostrzeżeniami, jest to idealny moment. W drugiej fazie czujesz się też bardziej ekstrawertyczna i towarzyska – możesz spotykać się z przyjaciółmi, chodzić na imprezy, próbować ciekawych aktywności, śmiało wchodzić w nowe środowiska – klub tańca, zumba, joga. Poza tym na tym etapie cyklu Twój organizm lepiej radzi sobie z dużym wysiłkiem, więc warto wykonywać aktywności, które nieco bardziej forsują ciało. Dodatkowo testosteron stymuluje Twoje libido i masz większą ochotę na seks. Czujesz się bardziej atrakcyjna, a także Twoja skóra wygląda lepiej.

3. Owulacja

Dojrzałe jajo zostaje wpuszczone do jajowodu i przemieszcza się do macicy. Może przetrwać od 12 do 24 godzin – jeśli w tym czasie spotka się z plemnikiem, następuje zapłodnienie. Właśnie w tej fazie szansa na zajście w ciążę jest największa.

Jak owulacja wpływa na Ciebie?

Czujesz duży przypływ energii – mogłabyś góry przenosić. Estrogen i testosteron wzrastają do swoich wartości szczytowych, zwiększając wszystkie pozytywne odczucia z fazy pęcherzykowej. Czujesz się bardzo atrakcyjna i pewna swojego wyglądu. To doskonały moment na budowanie kariery, rozmowy kwalifikacyjne, wdrążanie w życie nowych planów, a także na przeprowadzenie ważnych dyskusji. Oprócz tego możesz stać się bardziej uwodzicielska dla swojego partnera, jeśli jesteś singielką – flirtuj i wychodź na randki właśnie w tej fazie cyklu. Wzrasta Twoje libido, które powoduje, że jesteś bardzo pobudzona seksualnie. Nadal możesz cieszyć się wzmożoną aktywnością fizyczną, intensywnymi treningami, dobrze sprawdza się też uprawianie sportu wraz z przyjaciółmi czy w grupie.

4. Faza lutealna

Ta faza kończy Twój cykl menstruacyjny. Jajko przeszło już przez jajowód i dostaje się do macicy. Twoje ciało zaczyna produkować progesteron – hormon, który odgrywa kluczową rolę w przygotowaniu endometrium do implantacji zarodka, niezbędny do utrzymania ciąży. Powoduje on również wzrost temperatury ciała. Jeśli komórka jajowa nie zostanie zapłodniona, obniża się poziom hormonów w Twoim ciele – głównie progesteronu. Spadek jego stężenia, ok. 28 dnia cyklu, wywołuje złuszczanie się niepotrzebnej już błony śluzowej, czyli menstruację.

Jak czwarta faza wpływa na Ciebie?

Ze względu na wzrost progesteronu możesz czuć się zestresowana, zirytowana, odczuwać smutek, żal czy też wahania nastrojów. Szczególnie trudna jest druga część tej fazy – to właśnie wtedy pojawiają się objawy PMS – Zespołu Napięcia Przedmiesiączkowego. Wzrasta Twój apetyt na węglowodany. Zaczynasz czuć potrzebę pozostania w domu i rezygnacji ze spotkań towarzyskich. Następuje spadek energii. Czujesz się samotna płaczliwa, niespokojna. To nie jest dobry moment na intensywne treningi. Staraj się jeść zdrowo, chodzić wcześnie spać oraz poświęcić więcej czasu na odpoczynek. Kiedy nauczysz się na tym etapie cyklu wyciszać i lepiej dbać o zdrowie fizyczne i psychiczne, będziesz silniejsza i bardziej zregenerowana w trakcie faz, w których Twój organizm jest najbardziej aktywny i pobudzony do działania.

Teraz już wiesz, jak reaguje Twój organizm w każdej fazie cyklu miesiączkowego – mam nadzieję, że dzięki temu będziesz mogła lepiej zrozumieć, co dzieje się wtedy w Twoim ciele i wykorzystać te informacje do jeszcze większej troski o siebie i bycia dla siebie dobrą.

Eliza Żeleźniak

< WRÓĆ